Senin, 15 Maret 2010

Pelangiku

Pelangi Yang Berwarna-warni

2006 Harun Yahya International. Semua material dalam laman ini boleh disalin semula, dicetak, diedar dan diterbitkan secara percuma.

Sudah tentu kamu pernah melihat pelangi sekurang-kurangnya sekali seumur hidup. Jika tidak, mungkin kamu pernah melihat gambarnya di dalam buku atau televisyen. Pemandangan pelangi adalah amat menakjubkan, kerana warna-warna dan bentuknya yang mempesonakan. Pernahkah kamu terfikir bagaimana lengkungan berwarna-warni ini wujud? Jika tidak, biar kami beritahu kamu.

Pelangi muncul kadang kala apabila matahari muncul selepas hujan. Ia adalah satu lengkungan tujuh jalur warna yang tersusun. Pelangi kelihatan seperti sebuah mahkota dan ia mempunyai rupa yang menarik.

Pelangi sebenarnya adalah permainan cahaya. Ia mengandungi warna asas cahaya matahari. Sebenarnya sinaran putih matahari adalah pelbagai warna. Warna-warna yang datang daripada matahari ini dinamakan spektrum. Warna asas spektrum ialah merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo (biru tua) dan ungu. Warna putih cahaya matahari terbentuk apabila semua warna-warna ini dicantumkan. Apabila cahaya matahari melalui setitis air hujan, warna-warna yang membentuknya muncul. Kerana air membias atau memisahkan warna-warna cahaya. Warna-warna yang terpisah ini melalui titik hujan dan terbias ke merata arah.

Pelangi terbentuk apabila cahaya matahari berpecah kepada tujuh warna yang berbeza ketika melalui titisan-titisan hujan. Dilihat daripada angkasa, sebuah pelangi berbentuk bulat, tetapi kita hanya dapat melihat separuh bulatan ini.

Adakah ia kelihatan rumit? Jika kamu fikir begitu, ambil satu kristal kaca dan pancarkan satu cahaya kuat melaluinya. Di sini, kaca dianggap sebagai titisan air hujan. Kamu akan lihat apabila kaca ini didedahkan kepada satu cahaya yang kuat, sejalur pelangi muncul di dinding.

Apabila memperkatakan tentang pelangi, kita sering melihatnya dalam bentuk separuh bulatan. Tetapi, ini tidak benar, kerana pelangi sebenarnya bulat. Tetapi mustahil untuk melihat keseluruhan bulatan ini dari bumi. Oleh itu, kita sering melihat pelangi separuh bulat. Hanya daripada kapal terbang kita dapat melihat pelangi sebagai satu bulatan.

Pusat bulan pelangi selalunya adalah titik yang bertentangan dengan matahari. Apabila matahari naik semakin tinggi, pelangi juga bergerak lebih tinggi untuk berada pada paras matahari.

Allah menjadikan pemandangan pelangi yang berwarna-warni dan mempesonakan ini supaya kita dapat menikmati keindahan Bumi, dan memikirkan kekuasaan dan sifat-sifat-Nya. Oleh itu, ia tidak memeranjatkan kita tetapi membuatkan kita menghargai lebih baik dan lebih mensyukuri-Nya.

Sekarang kita akan mengalih perhatian kita kepada satu lagi kegemilangan yang mempesonakan. Kali ini kita akan mengkaji satu objek angkasa yang kecil, bulan yang mempesonakan kita dengan keindahannya pada waktu malam.

1 komentar:

Rhohmah_three mengatakan...

pelangi kie app sey..???
n kug iza gtoe iaa...............????????

Posting Komentar